E o rețetă simplă, în vreo patru paşi, cu ce găseşti prin frigider.

Cantitățile se ajustează strict în funcție de ce ai la îndemână. Importantă e formula de bază: două – trei cepe, morcovi, nişte albitură (țelină rădăcină sau verde şi/sau păstârnac şi/sau rădăcină de pătrunjel), unul – doi cartofi.

Apoi, personalizezi cu un ingredient de bază, o legumă principală (în proporții egale cu cantitatea tuturor celorlalte legume), apă sau supă clară în care să fiarbă toate, ceva bun pentru decorat și diversificat texturile și aromele (verdețuri, crutoane, brânzeturi și alte asemenea).

Există şi extra – beneficii ale supei care salvează legumele uitate prin colțuri de frigider sau prin cămară, ori chiar vreun caşcaval prea vechi ca să-l mesteci, prea bun ca să-l arunci la gunoi, perfect topibil în supa fierbinte care, printre altele, e şi foarte:

nutritivă (cele patru ingrediente de bază fac treabă bună la capitolul vitaminizare, apoi vin în completare și extra ingredientele alese în funcție de  gusturi şi preferințe nutriționale)

uşor de făcut (ca proces – tai, prăjeşti, fierbi, blenduieşti şi pui în boluri)

versatilă (cu arome ajustabile pornind de la cele patru ingrediente de bază, care pot să rămână ca atare sau să fie înnobilate cu extra: cartofi, morcovi, ciuperci, mazăre, broccoli, dovlecei sau ce ai la îndemână, plus posibilități infinite de ornamentări cu diverse consistențe şi arome)

eficientă în raportul beneficii – costuri (chiar și dacă îți lipseşte ceva din formula magică de bază, poți completa rapid rețeta cu o scurtă vizită la piață şi cu costuri minimale)

înainte
după

Rețetă supă cremă

Rețeta e universală, cantitățile şi ingredientele adaptabile în funcție de preferințe, resurse şi de ce ai la îndemână:

Ingrediente:

  • pentru supă cremă:
  • ceapă
  • morcovi
  • albitură (păstârnac / țelină / țelină verde / rădăcină de pătrunjel)

+     un ingredient principal (ciuperci / cartofi / morcovi / mazăre / broccoli / dovlecel etc.)

  • apă (sau supă de pui / vită / legume)
  • *opțional: lapte / iaurt / brânzeturi pentru textură și gust
  • condimente (sare, piper și fulgi de chilli / rozmarin / busuioc etc.)
  • pentru decor:
  • verdeață (pătrunjel / mărar / busuioc / ceapă verde / cimbru)
  • *opțional: şunculiță (sau kaiser / pancetta / cârnăciori etc.)
  • *opțional: brânză (maturată / feta / telemea etc.)
  • *opțional: pâine prăjită (sau crutoane / chifle / foccacia / cam orice fel de pâine)
  • extra – condimente

Instrumentar:

  • fund de lemn și cuțit
  • tigaie / cratiță / oală
  • lingură de lemn
  • blender / zdrobitor de cartofi / tel
  • boluri și linguri

Proces:

  1. Taie legumele cum vrei tu, oricum ajung cremă la final.
  2. Dacă esti eşti vegetarian, sari peste pasul ăsta, e absolut irelevant – Prăjeşte nişte şunculiță în ulei. Scoate-o din tigaie când e crocantă şi las-o pentru mai târziu. Păstrează uleiul.
  3. Căleşte ceapa, morcovii și albitura în ulei până când ceapa devine sticloasă.
  4. Adaugă și călește, 1-2 minute, cartofii şi ingredientul principal.
  5. Adăugă apa (sau supa, dacă ai, pentru extra-savoare) şi lasă legumele să fiarbă până devin extra-moi. La nevoie, completează cu apă (sau supă, dacă ai). Raportul dintre legume fierte şi supă trebuie să fie cam de 2 la 1 pentru o textură suficient de fluidă și perfect de cremoasă.
  6. Mută cu grijă legumele şi supa în blender sau într-un recipient înalt în care se poate acționa cu mixerul, cu zdrobitorul de cartofi sau cu orice alt instrument capabil să transforme legumele fierte în cremă.
  7. Adaugă sare, piper şi alte mirodenii, după gust, în cantități precaute. Mai pui şi la decor.
  8. Dacă nu obişnuieşti să consumi produse lactate, sari peste acest pas fără probleme – Adaugă la supă puțin lapte, iaurt sau o bucățică de brânză pentru extra-extra savoare şi textură mătăsoasă.
  9. Blenduieşte sau zdobeşte totul cu ce găsești la îndemână. Testează supa cremă, verifică-i consistența şi regleaz-o după cum îți pică bine.
  10. Transferă supa în boluri şi asezoneaz-o cu ingrediente care diversifică și îmbogățesc aromele şi texturile din boluri.

Supa cremă merge bine, de exemplu, cu o combinație de şunci, brânze topibile, ceva verdețuri, pâine prăjită, piper şi fulgi de ardei iute, dar nici cu ceapă caramelizată și brânză maturată de capră nu-i tocmai rea.

Felicitări! Sigur a ieşit o supă excelentă şi ai reuşit să şi eviți risipa de legume aparent urâte, altfel absolut gustoase, și de tot felul de alte produseuitate prin bucătărie, care ar fi ajuns probabil la gunoi.

Cum am gătit eu

În rețeta pe care am pregătit-o pentru campanie, am folosit chestii pe care le aveam în frigider de două – trei săptămâni, atent selectate în urma unui calcul rapid din care a rezultat că cea mai gustoasă + nutritivă + arătoasă chestie pe care aș putea să o gătesc cu ce am găsit ar fi o supă cremă.

Am avut și pâine tare ca piatra, de două feluri, dintre care una parțial prăjită acum vreo săptămână cel mai probabil – ideală pentru cele mai bune crutoane cu piper și ulei de măsline de garnisit supa.

Formula magică – ceapă, albitură, morcovi și cartofi –a pus bazele supei, călite toate în ulei de măsline și grăsime de pancetta veche de două luni pe puțin. Ingredientele vedetă au fost niște ciuperci de o săptămână din care rămăseseră mai mult bucățile mici sau moi și cotoarele.

Am avut resturi de brânze maturate de capră, cu chimen și fără, de la un domn din Harghita. Vechi și ele de trei săptămâni. S-au topit excelent în supa fierbinte. Prospețimea din bol a fost asigurată de ceapă verde semi-uscată, frunze de țelină și pătrunjel.

Poftă bună!

Oana Costinaș (specialist comunicare și PR cultural)